maanantai 18. tammikuuta 2016

Maidoton ja sokeriton ruokavalio - 3. päivä

 Jostain syystä saan aina päähäni kaiken maailman pönttöjä ideoita. Aloitin kolme päivää
sitten maidottoman ja sokerittoman ruokavalion. Monet ovat saaneet maidottomuudesta ja
sokerittomuudesta apua erilaisiin ongelmiinsa ja esimerkiksi maidotonta ruokavaliota noudattavat
ovat voineet päästä eroon esimerkiksi aknesta, migreenistä, vatsavaivoista ja turvotuksesta.
Sokerittomuuden puolestaan väitetään parantavan unen laatua ja nostavan mielialaa. Sen avulla
pitäisi myös jaksaa pakertaa tasaisen energisenä koko päivän ilman, että päätä särkee.

Ehkä aavistuksen pönttö tämä kokeilu on omalla kohdallani siksi, että en kärsi mistään
ongelmista. Nukahdan hetkessä, eikä väsy enää sängystä ylös pääsemisen jälkeen paina,
aknea ei ole, ei liioin migreeniä tai vatsavaivoja. Mielialakin on hyvä, paitsi joskus, jos joku
oikein v***ttaa. Alavatsaturvotus on tällä hetkellä aika paha, mutta senkin luulisi helpottavan
ihan itsestään, kun viikon päästä on laskettu aika.

Tämän kokeilun tarkoituksena onkin ehkä selvittää, että saako maidottomalla ja sokerittomalla
ruokavaliolla sen "hehkuvan ihon". Vaikka minulla ei nyt varsinaisesti mitään vakavia
iho-ongelmia olekaan, on naama silti hyvin kaukana hehkuvasta, ellei omassa rasvassaan
kiiltelevää naamaa lasketa hehkuvaksi. Sokerittomuudesta ei luulisi myöskään olevan haittaa
raskauskilojen karistamisessa. Niitä on tullut tähän mennessä noin 11 kiloa.


Pelkän sokerittoman ruokavalion suhteen olisin varmaan luovuttanut jo ensimmäisen päivän
jälkeen, sillä se on itselleni kova paikka. Rakastan karkkeja, kakkuja, jätskiä, suklaata, leipomista,
pullaa, munkkia, hilloa... Mmmmm... Tämän maidottomuuden takia koko touhu vaikuttaa
kuitenkin kokonaisvaltaisemmalta ja olen jaksanut olla innoissani vielä ainakin nämä kuluneet
3 päivää. Kuulostaahan "maidoton ja sokeriton ruokavalio" paljon mielenkiintoisemmalta kuin
pelkkä "Olen herkkulakossa.". Maidottomuudesta ei ole ainakaan vielä aiheutunut mitään
ongelmia. Jugurtin olen korvannut sokerittomalla soijajugurtilla. Se on mielestäni ihan hyvää.
Kasvirasvoja tulee käytettyä ruuanlaitossa muutenkin ja juuston sijaan laitan leivälle leikkelettä.
Teen juon kauramaidolla ja jos iskee makeannälkä, laitan joukkoon vielä lusikallisen steviaa.

Ruokavaliomuutoksen lisäksi olen ottanut käyttöön monivitamiinitablettien
ja magneesiumin ohella myös Piimax C + Biotiinin ja kalaöljykapselit. Magnesiumin
olen ensimmäisen raskauden jälkeen ottanut jokapäiväiseen käyttöön, kun kampaajasiskoni
kauhisteli kaljuuntuvaa pehkoani ja pakotti vetämään tupla-annoksia vähän aikaa. Nyt hiukset
ovat kuulemma, raskaudesta huolimatta, tosi hyvässä kunnossa. Jeah.




No miltä nyt tuntuu?

Yllättävä kyllä, valtava makeanhimo ei ole vielä päässyt iskemään kovin pahana, eikä
repsahduksiakaan ole päässyt vielä kolmen päivän aikana tapahtumaan. Vieroitusoireet
ovat tänään olleet pahat ja päätä on särkenyt koko päivän, mutta ihan kuin iho olisi aamulla
näyttänyt jo ihan vähän hehkeämmältä?! Ainakin mun kohta 2-vuotias poikani oli myös sitä
mieltä ja nyökytteli kovasti.

Nyt jos koskaan voisin testata sokerittoman raakakakun leipomista, sillä sellaista en kyllä
kuuna päivänä muuten tekisi. Kyllä se kerma, voi ja sokeri vaan niin hyvää on!

Maidotonta ja sokeritonta ruokavaliota on tarkoitus jatkaa nyt ainakin parin viikon ajan,
luultavasti pidempäänkin. Raportointi jatkuu!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti